Gastro

zakłady, których tworzenie i prowadzenie jest regulowane przez władze państwowe;
zakłady, których działalność jest subwencjonowana;
zakłady stanowiące składnik innej usługi(np. zakłady na statkach);
zakłady, których funkcjonowanie jest niezbędne w świadczeniu in. pierwsza powstała dopiero w 1634 r.) oraz stworzenie przez Kościół instytucji udzielającej podróżnym gościnności ( hospicja).

Istniały „wyszynki” – czyli gastronomia dla „niższych sfer”

XIX w. sprzedaż na wynos
2. a)
- prowadzona w formie przedsiębiorstw jednozakładowych;
- charakter określony przez ofertę potraw i napojów;
- firma ma mały udział w rynku;
- działalność zorientowana na zaspokojenie potrzeb lokalnych;
- przedsiębiorstwo jest głównym dawcą kapitału i główną siłą kierowniczą;
- często występuje brak gotowości do strategicznego działania.

Ad. szpitale)

Podsystemy rynku usług gastronomicznych:

a) gastronomia indywidualna
b) gastronomia systemowa
c) gastronomia specjalna

ad. b)
tworzą ją firmy wielozakładowe;
oferowanie scentralizowanej reklamy, zaopatrzenia i dystrybucji;
zatrudnienie wykwalifikowanego personelu, który ma zapewnioną ścieżkę awansu;
dążenie do zyskania kręgu lojalnych klientów;
stopniowe powiększenie udziału w rynku;

gastronomia systemowa:
 zakłady fast – food;
systemy gastronomii;
zakłady w obiektach handlowych;
zakłady w domach towarowych.

Ad. pojawiła się konieczność zakwaterowania i wyżywienia podróżujących urzędników rzymskich.
W XII nastąpił szczególny rozwój podróży i ruchu pielgrzymkowego (tawerna- w U.S.A. organizacja bankietów poza zakładem, wystaw artystycznych
3. „gastronomia” pochodzi z języka greckiego od słów

Gaster – żołądek
Nomos – prawo

Do IV wieku n.e. występy artystyczne
uzupełniająca:
1. – powstanie stołówek pracowniczych w zakładach gastronomicznych, prostych jadłodajni, cafeterii, restauracji technicznych i restauracji typu nouvelle cuisine

Fazy życia usługi gastronomicznej:
Wprowadzenie
Wzrost
Dorosłość
Spadek

Czas życia:

Restauracja tradycyjna, etniczna – 7 lat;
Restauracja hotelowa – 5 lat
Zakłady fast food – 4 lata
Cafeteria –   5 – 8 lat

Zakład gastronomiczny – jest to zakład, który świadczy usługi dla ludności, jego działalności obejmuje usługi:
podstawowe – żywieniowe, których poziom zależy od jakości produkcji i form obsługi
kulturalno – rozrywkowe: atrakcyjne formy obsługi, działalność rozrywkowa, np. zaopatrzenie innych zakładów w produkcję gastronomiczną (kooperacja)

Klasyfikacja zakładów gastronomicznych
         zakłady  gastronomii               zakłady gastronomii              zakłady gastronomii
              otwartej                                     zamkniętej                                hotelowej

zakłady gastronomii
typu żywieniowego
zakłady oferujące napoje
zakłady rozrywkowe
zakłady w środkach transportu

SEKTORY W GASTRONOMII

 jednostki generujące bezpośrednie zyski ze sprzedaży ( hotele, puby, restauracje)
zakłady gastronomiczne, dla których działalność ma charakter wspomagający funkcje podstawowe (np. – rozwój gastronomii w schroniskach, rozwój restauracji luksusowych i restauracji handlowych oraz lokali tanecznych;
XX w. Gastronomia – zorganizowana działalność gospodarcza polegająca na zaspokajaniu potrzeb żywieniowych konsumenta.

Proces usług w gastronomii:

Faza 1
Tworzy się stan gotowości do świadczenia usług;
Potrawy napoje, usługi towarzyszące są przygotowywane w taki sposób aby umożliwić konsumpcję natychmiast lub po krótkim.

Faza II
Odbywa się z udziałem konsumentów;
Konsument dokonuje wyboru oraz konsumpcji potraw, napojów i usług rozrywkowych i towarzyszących;
Od jakości tego procesu zależy zadowolenie konsumenta.

Cechy gastronomii:

nierozdzielność;
niematerialność;
nietrwałość ( brak możliwości magazynowania)
różnorodność;
lokalny zasięg działalności gastronomicznej (zakłady są rozmieszczone, tak aby były dostępne)

Cechy gastronomii:

Cechą specyficzną usług turystycznych jest subiektywizm w ich wartościowaniu i postrzeganiu;
Ocena usług gastronomicznych ( smak, zapach, opinia) zależy od indywidualnych preferencji konsumentów.

Funkcje gastronomii
usługa
produkcyjne

Funkcje zakładów gastronomicznych:

przygotowanie i oferowanie gotowych do konsumpcji potraw i napojów;
sprzedaż towarów handlowych;
tworzenie warunków umożliwiających konsumpcje w miejscu sprzedaży;
świadczenie różnorodnych usług.

Historia gastronomii

Poj. usług społecznych       ( np.; żywienie w szpitalach )

Rodzaje zakładów gastronomicznych

Restauracja – zakład gastronomiczny z szeroką obsługą kelnerską, oferuje szeroki i zróżnicowany asortyment potraw i napojów, podawanych konsumentom według karty menu; pierwsza restauracja powstała w XVIII wieku w Paryżu.
    Restauracje występują w kategorii: I, II i LUX

luksusowe;
etniczne (chińskie, japońskie, indyjskie, greckie, włoskie)

Restauracje luksusowe:
wysoka jakość potraw i napojów;
przyjazna atmosfera;
wysoki poziom obsługi;
oferują dania kuchni francuskiej, potrawy kuchni narodowych;
szefowie kuchni posiadają bogate doświadczenie;
odrębne sale dla palących i niepalących.

Restauracje etniczne:
wystrój, typ jedzenia, styl obsługi oparty na klasycznych cechach kultury konsumpcji kraju pochodzenia restauracji;
w celu uzyskania odpowiedniej atmosfery wykorzystuje się meble, muzykę, lampy, tradycyjne malowidła;
uniformy powinny być częścią ogólnego wystroju.

Restauracja samoobsługowa ( cafeteria):
lokal, w którym stosuje się system obsługi oparty na wydawaniu potraw zimnych i gorących oraz napojów z bufetu;
potrawy powinny być odpowiednio zaaranżowane.

Stołówka:
placówka żywienia zbiorowego, zapewniający konsumentom posiłki, głównie obiadowe, ale także śniadania i kolacje;
wyodrębniona lokalizacyjne i lokalowo;
zorganizowana na terenie zakładu pracy, szkół;
często występuje system abonamentowej sprzedaży.